A sárga ruhás lány

"If you judge people, you have no time to love them." – Mother Teresa

17 dolog Vietnámról

Vietnám

Amikor meghallom ezt a szót egyszerre önt el jó és rossz érzés. Felröppennek jó és rossz emlékek. Az ország, ahol két hónapot töltöttem és jelenleg egyáltalán nem vágyom vissza. Az ország, ahova egyszer pedig még vissza kell majd mennem, mert számomra fontos emberekre leltem ott. Az ország, ahol bármennyire is azt gondolod, hogy téged nem… 

…de biztosan át fognak verni. És az ország, ahova mindezek ellenére el kell látogatni.

Vietnám

Az S betű alakú ország, ami nekünk, magyaroknak is rendkívül pénztárcabarát és ahol … 

...gyönyörű a táj,

...finomabbnál finomabb gyümölcsök teremnek,

...akár tavasz, nyár ősz, tél egyszerre van jelen az ország különböző részein,

...hegyek, sivatag, rizsteraszok, karszt sziklák és vízesések várnak

... és ahol egyes helyeken jobban kell figyelnünk az értékeinkre mint megszoktuk.

1. A vietnámi emberek 

Nagyon picik. Előfordult, hogy bajban voltam, amikor ruhát szerettem volna vásárolni, pedig XS méretű ruhákat hordok. A kölcsönpapucsomra az volt írva 43, pedig 36-os a lábam és pont jó volt rám. 

Imádnak az utcán enni. Ehhez gyerekméretű kis, színes műanyag székekre ülnek és közösségileg étkeznek. 

Imádnak etetni. Amikor ételt vásároltam szinte bárhol, főleg utcai árusoknál, a nénin a megelégedettség kifejezése ült az arcára hogy mekkora adaggal szolgálhat nekem, vagy bárkinek. Etethet.

Az utcán pisilnek a férfiak. Nem zavartatják magukat, hátat fordítanak és akár út mellett, vagy nagyvárosban az utcán is, csinálják.

Imádnak guggolni. Órákig képesek ebben a pózban lenni. Úgy csinálják, hogy mindkét talpuk a földön van teljesen.

A két leggyakoribb kifejezés, amit használnak: az okéoké és a same-same. Ez utóbbi az összes DK-Ázsiai országra jellemző, ami külön posztot érdemel majd. 

Az emberek nagy része, főleg pici falvakban hihetetlenül kedves és vendégszerető. Beinvitálnak magukhoz és kézzel lábbal próbálnak kommunikálni veled. Megkínálnak enni és inni valóval.

A nagyvárosokban, ahol sok a túrista, ott viszont gyakran vérszemet kapnak az árusok és szemtelen módon próbálják rólad lehúzni az utolsó bőrt is. Ha hagyod persze.

2. Mindig mindenki át akar verni

Ezt a jelenséget észak felé haladva sokkal erősebben tapasztaltam. Ehhez hozzájárult az is, hogy az emberek kevésbé voltak mosolygósak és még mormogtak is valamit a hátam mögött, ha nem vettem meg valamit, mert mondjuk túlárazottnak tartottam. Egy eset pl, ami Hanoiban esett meg:  a Hoan Kiem tó közelében megláttam, hogy egy néni kókuszos édességet árul az utcán, és épp egy helyi asszony vásárolt tőle. Kifigyeltem, hogy ötezret fizet érte, amiért kettőt kapott. Nekem húszezerért akarta adni darabját és amikor mutattam, hogy figyu bocsánat, de neki meg sokkal olcsóbb értem én, hogy nekem több mert túrista vagyok de mégis… akkor elfordította a fejét és nem nézett rám többé. Hát így. Se kókuszos édesség, se kedvesség.

Érdemes nagyon körültekintőnek lenni, alkudni és a legfontosabb szavakat megtanulni vietnámiul. Az talán segít.

Amikor Mr Vuong-gal töltöttem a napjaimat, akkor tapasztaltam meg igazán a vietnámi olcsóságot. Őt nem akarták átverni, én meg vele voltam, és alig költöttünk pénzt, ahhoz képest, amikor egyedül tettem ugyanezt.

3. A vietnámi konyha isteni

Én ebben az országban egyetlen egyszer sem ettem rosszat. Pedig nem eszem húst. Reggelire általában a pho levest eszik, ami a nemzeti húsleves. Fő ételük a rizs, húsok és mindenféle trópusi gyümölcsök.


Vegetáriánus leves, nem Pho

És igen. A vietnámiak mindenfélét esznek ami nekünk furcsán, vagy ijesztően hangzik, kutyát is. Ha vegetáriánus ételre vadászol, érdemes a “Chay” feliratot keresni.

Az utcán szinte bárhol, bármikor vásárolhatunk magunknak egy Banh mi-t, ami egy bagett, benne mindenféle finomságokkal, főleg hússal. 

Borravalót nem adnak.

4. Pénz

Vietnámban milliomosnak érezheted magad, hiszen a pénzük annyira rossz, hogy például egy szállásért úgy érzed vagyonokat fizetsz: 100-150 ezer dong per éjszaka (5-7 dollár). 100 vietnámi dong=1.35 Ft.

5. Motor

Szinte mindenkinek van motorja és ezzel közlekednek. A motor alapból 4 személyes, tehát a személyautót simán helyettesíti, és mindent lehet ezen szállítani. Kutyát, malacot, tükröt, sörös rekeszeket, létrát, 4 méteres rudat, izzó parazsat, újévi fákat és még sorolhatnám. 

6. Karaoke

Bárhol, mindenhol, akárhol. Egyszerűen imádják.  A legkisebb falutól kezdve a nagyobb városi karaoke helyekig bárhol megtalálható. Az itt nem okoz problémát, hogy valakinek nincs jó hangja, vagy egyáltalán nincs hangja. Énekel, mert énekelni szeretne. Olyat is láttam, hogy az úton, ahol bicikliztem, hallottam az éneket és benéztem a helyiségbe, ahol egy férfi mikrofonnal a kezében magának karaokezott. Nekem mulatságos volt, neki teljesen természetes. Mindezt mega hangerővel.

7. Vietnámi kalap

Tradicionális viselet, főleg a nap ellen véd, de manapság szinte mindenki ezt hordja. Főleg nők, de esetenként férfiak is.

8. Vietnámi tradicionális viselet

A ruha hosszúujjú, zárt nyakú. Deréktól lefelé fel van sliccelve. Alatta szintén selyem anyagból készült nadrágot viselnek. Ehhez általában magas sarkú cipőt hordanak, hogy a viselője alakját kiemelje, vékonyabbnak és magasabbnak tűnjön. Nemcsak különleges alkalmakkor viselik, hanem egyenruhaként is például recepción.

9. Vietnámi tollaslabda

Azonnal felfigyeltem erre a játékra. Kicsit más, mint a nálunk megszokott tollaslabda, de lényegében ugyanaz, csak nem ütővel ütik. Igazi toll és egy rugós rész alkotja. Rugdossák, ütik, órákon keresztül szabadtéren, általában parkokban.

10. Szállás

Szinte mindenhol van hostel vagy vendégház (Nha Nghi). Hostelekben általában 5 dollár a hálótermes szoba ára, a vendégházakban pedig picit több, kb 8 dollár a privát szoba.

11. Közlekedés

A távolsági közlekedés szuper: busz, vonat repülő. Kiépített, viszonylag gyors és kényelmes. A távolsági buszok nagy része alvóbusz. A repülőjegy sem kerül sokba, ha időben lefoglaljuk. 

Néhány légitársaság, ami Vietnámban, Vietnámból indít járatokat:

www.vietjetair.com

www.tigerair.com 

www.airasia.com

www.vietnamairlines.com

12. Made in Vietnam

Ezt Hanoiban láttam, főként The North Face márkájú ruhákat lehet mindenhol vásárolni az eredeti ár töredékéért. Egy téli tolldzseki ami meleg és divatos is, kb 12 000 Ft. Mivel ezeket Vietnámban gyártják mindenki döntse el maga hogy mennyire eredetiek. Hátizsákok és egyéb kiegészítők is vannak. Nekem bejött

13. Maszk

Az emberek nagy része maszkot hord az utcán és motorozás közben. Sajnos nagyon nagy a por és a szmog.

14. Pihenés

A vietnámi ember nem stresszeli túl az életet. Pihen. Ha máskor nem, akkor délben mindenképp. 

Ehhez segítséget nyújtanak az általam csak “függőágyas helyek”-nek nevezett útmenti fedett helyek, ahol számtalan függőágy van kifeszítve és ezekben aludni lehet, ha épp elfárad az ember. Ezeken a helyeken általában kávé, víz, tea vagy egyéb ital fogyasztása ajánlott miközben pihenünk.

15. Vietnámi kávé

A vietnámi kávé isteni. Szűrőn keresztül csepegtetik le a kávét a pohárba és kérés alapján vagy cukrozott sűrített tejjel, és vagy jéggel szolgálják fel. Mindig adnak mellé egy pohár teát is.

16. WIFI

Vietnám wifi szempontból lefedett és kiépített. Ebben az országban bárhol van wifi és 1-2 kivétellel szinte mindenhol ugyanaz a wifikód. Számok 1-8-ig, vagy az adott hely neve.

17. Attila

Ebben az országban valószínű jobban ismerik Attilát mint bárhol a világon. Ugyanis ez az egyik legnépszerűbb és legkedveltebb robogó márka errefelé.

 

+ 1 Bankautomata

Szinte mindenhol találunk ATM-et Vietnámban. A maximális pénzmennyiség, amit az automata enged kivenni, az 2 millió VND, ami valljuk be, annyira nem sok, emellett még 30 ezret felszámol készpénzfelvételi díjként. A BINV nevű bank automatája viszont nem számít fel költséget és felvehetsz akár 5 millió VND-t is. 

 

 

 

 

logo_kicsi.jpg

A sárga ruhás lány

Világutazó blog, nemcsak világutazóknak, nemcsak utazásról. Rita vagyok, és életvitelszerűen utazom. Ezen az oldalon érdekességeket találsz a világból, emberekről, szokásokról, furcsaságokról, gasztronómiáról. Mindenről. Bármiről.

Épp itt vagyok: 

Kövess a Facebookon is

Archívum

A sárga ruhás lány utazását az 
uniqa_logo.jpg 
biztosítja.

süti beállítások módosítása